کاروفناوری

برای انسان های بزرگ بن بست معناندارد.

کاروفناوری

برای انسان های بزرگ بن بست معناندارد.

این سایت متعلق به همه عزیزان فناور می باشد. ومطالب علمی دررابطه بادروس کاروفناوری پایه های هفتم ،هشتم ونهم بوده وهمچنین سایرمطالب علمی وآموزنده نیز باتوجه به درخواست های عزیزان ارائه می گردد. باسپاس حسین زاده

نرم افزار interactive physics

شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۱ ب.ظ

در کتاب کاروفناوری نهم با نرم افزارInteractive Physics  آشنا می شویم

Interactive Physics

یک نرم افزار بسیار عالی برای اجرای آزمایش های فیزیک است . البته این مقاله معرفی کاملی برای این نرم افزار نیست و فقط برای آشنایی شما با این نرم افزار نوشته شده .شما می توانید مشخصه های مهم یک محل را تنظیم کنید و آزمایش خود را در آن انجام دهید . به عنوان مثال می خواهید بدانید که حد اکثر برد یک موشک با سرعتی مشخص در زمین چقدر است و با چه زاویه ای پرتاب کیم تا برد بیشتری داشته باشد : ما گرانش زمین ، فشار هوا و دیگر مشخصات منطقه و مشخصات موشک از قبیل وزن و … را می دهیم و آزمایش را انجام می دهیم .

ایجاد اشکال مختلف : 
با باز کردن نرم افزار در سمت چپ آن بخشی را می بینید که میتوانید به وسیله اجزای این بخش عناصر مختلف آزمایش خود را ایجاد کنید : مربع ، مستطیل ، دایره و …

یک عنصر هم به شکل چنگک وجود دارد که با قرار دادن آن روی هر یک از عناصر آن ها را ثابت نگاه می دارد و از افتادن آن ها جلو گیری می کند .

برای ثابت نگاه داشتن یا برای پیچ کردن دو قطعه به هم یا به صفحه پس زمینه هم می توانید از ابزار های این قسمت استفاده کنید .

یک عنصر ایجاد کند (یک مستطیل) . آن را با چنگک روی صفحه قرار دهید تا از سقوط آن جلو گیری شود . از این عنصر (مستطیل) به عنوان زمین استفاده خواهیم کرد .
حال یک عنصر دیگر (مثلا دایره) بالا تر از سطح زمین ایجاد کنید . حالا دکمه  را بزنید . می بینید که دایره می افتد .  را بزنید .

Peroperties :
هر جسم خاصیت های مشخصی دارد ، با این نرم افزار می توانید خواص مختلف یک عنصر را تعیین کنید . برای این کار روی عنصر مورد نظر دو بار کلیک کنید یا Ctrl+I را بفشارید . پنجره ای به شکل زیر باز می شود .

برای تعیین میزان سرعت و جهت آن میتوانید روی دایره کوچک وسط شئ (مرکز ثقل) کلیک کند و همان صور که ماوس را پائین نگه داشته اید ، مسیر سرعت را بکشید .

Appearance :
برای تغییر مشخصات ظاهری مانند رنگ ، نام و غیره می توانید از پنجره ی Appearance با فشار دادن کلید های Ctrl+J استفاده کنید .

Geometry :
اگر می خواهید خواص هندسی (Geometry) یک عنصر را تغییر دهید ، کلید های Ctrl+K را فشار دهید . در این پنجره می توانید مرکز ثقل یک عنصر را تغییر دهید (برای این کار در قسمت COM از حالت auto خارج کنید و در دو جعبه متن روبروی آن مختصات مرکز ثقل آن را نسبت به مرکز ثقل فعلی ،auto، بنویسید ) . همچنین در پایین قسمت COM می توانید اندازه عنصر را تغییر دهید اما این قسمت در عناصر مختلف متفاوت است . مثلا در دایره فقط شعاع را می دهید ، در مستطیل طول و عرض و … . در بالای پنجره مساحت را به متر مربع می نویسد مثلا : Area 5.309 m^2 .

حالا دو تا دایره ایجاد کنید ، با وزن های مختلف . حالا Run را بزنید . می بینید که هر دو دایره همزمان به زمین می رسند . علت آن است که در این محیط گرنش وجود دارد اما فشار هوا وجود ندارد . برای ایجاد فشار هوا ، از منوی World ، Resistance را انتخاب کنید و در پنجره باز شده Low speed را . در جعبه متن هم ۵٫۰۰۰ را تایپ کنید . حالا Ok را بزنید و نتیجه کار را ببینید . جسم سنگین تر زودتر به زمین می رسد .

Gravity:
برای دسترسی به این بخش از منوی World ، Gravity را انتخاب کنید . در این بخش می توانید جاذبه این دنیای مجازی را مشخص کنید . در حالت None هیچ جاذبه ای وجود ندارد و حرکت در صورتی ممکن خواهد بود که جسم دارای سرعتی باشد . در حالت Vertical جاذبه عمودی است و در قسمت planetary می توانید جاذبه ی جهانی را شبیه سازی کنید .

Electrosttic :
برای دسترسی به این بخش از منوی World ، Electrosttic را انتخاب کنید . در پنجره باز شده می توانید مشخص کنید که خاصیت الکترواستاتیکی وجود داشته باشد یا خیر ، در حالت پیش فرض وجود ندارد

  • reza hz

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی