کاروفناوری

برای انسان های بزرگ بن بست معناندارد.

کاروفناوری

برای انسان های بزرگ بن بست معناندارد.

این سایت متعلق به همه عزیزان فناور می باشد. ومطالب علمی دررابطه بادروس کاروفناوری پایه های هفتم ،هشتم ونهم بوده وهمچنین سایرمطالب علمی وآموزنده نیز باتوجه به درخواست های عزیزان ارائه می گردد. باسپاس حسین زاده

۳۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۴
مهر

 برای نصب نرم افزار Bricsys.Bricscad.Platinum.v14.2.11.34184.x86 ابتدا پوشه محتوی این نرم افزار را باز کرده و برروی گزینه Bricscad.Platinum.v14.2.11.34184.x86  کلیک کنید.http://s3.picofile.com/file/8213153426/1.png

صفحه زیر باز شده و برروی next کلیک کنید.

http://s6.picofile.com/file/8213153434/2.png

مراحل نصب نرم افزار انجام گرفته و صفحه زیر نمایش داده می شود.

http://s3.picofile.com/file/8213153450/3.png

برروی دکمه  finish کلیک کنید.

سپس به پوشه اصلی برگشته و  پوشه patched را باز کنید.

http://s3.picofile.com/file/8213153484/4.png

در صورتیکه ویندوز شما 32 بیتی است x86 و در صورتیکه ویندوز 64 بیتی است پوشه  x64 را باز کنید.

http://s6.picofile.com/file/8213153500/5.png

محتوی پوشه را کپی کنید.

http://s3.picofile.com/file/8213153526/6.png

سپس به محل نصب نرم افزار بروید.و پوشه bricsys را باز کنید.

http://s3.picofile.com/file/8213153542/7.png

طبق شکل زیر مسیر را پیدا کنید.

http://s6.picofile.com/file/8213153550/8.png

بعد از باز کردن این پوشه  paste کنید.طبق شکل زیر

http://s3.picofile.com/file/8213153576/9.png

۲۲
مهر

آموزش کار با آنتی ویروس Eset یا همان نود 32

Eset-Nod32-2

یکی از پر کاربرد ترین و پر فروشترین آنتی ویروس ها در ایران ،  Eset یا همان نود 32 می باشد . دلایل زیادی وجود دارد که آنتی ویروس نود 32 دارای محبوبیت بیشتری نسبت به بقیه رقبا می باشد که در ادامه به چند ویژگی اصلی آن اشاره میکنم . 
نود 32 بدلیل سبک بودن  فضای کمتری از پردازنده می گیرد به همین دلیل آنتی ویروس خوبی از نظر کاربران محسوب می شود . دارای فایروال هوشند جهت کنترل کامل ترافیک های ارسالی و دریافتی و جلوگیری از هرگونه نفوذ ناخواسته هکرها در نسخه اینترنت بوده که  دارای سیستم Gamer Mode جهت رفتن به خواب آنتی ویروس هنگام اجرای بازی ها و ... نیز می باشد .
نکته » قبل از اینکه بخواهید نرم افزاری را بر روی ویندوزتان نصب کنید حتما باید با کاربرد آن اشنایی کامل داشته باشید و بی جهت با نصب یک نرم افزار که روش کار آن را نمیدانید  فضای رم و پردازنده را اشغال نکنید 
با توجه به توضیحاتی بالا ، قصد دارم در ادامه روش کار با آنتی ویروس Eset را به صورت تصویری برای شما آموزش بدهم و قسمت های کاربردی آن را معرفی کنم .
آنتی ویروس Eset دارای 2 نسخه Smart و Antivirus می باشد . تفاوت این دو نسخه چیست ؟ 
در نسخه آنتی ویروس تمام موارد امنیتی  در محیط ویندوز وجود دارد ، که سیستم عامل شما را در مقابل بد افزارها(Malware) شامل ویروس ها،تروجان ها کرم ها و ... محافظت می کند . اما در محیط آنلاین چطور ؟ 


اگر شما بخواهید در محیط آنلاین (اینترنت) هم، رایانه تان از مواردی که در ادامه به آنها اشاره میکنم، محافظت شود باید حتما از نسخه اینترنت استفاده کنید . نسخه اینترنت هم شامل فایروال . چک کردن ایمیل و هرزنامه های ارسالی ، چک کردن شبکه ، امنیت در مقابل هکرها و ... می باشد که در نسخه آنتی ویروس وجود ندارد .

بعد از نصب نرم افزار صفحه اصلی آنتی ویروس همانند تصویر زیر نمایش داده می شود .در صورتیکه لایسنس اصلی را خریداری کرده اید باید کدهای روی کارت را در کادرهای مشخص شده وارد کنید ، در غیر اینصورت با انتخاب گزینه   Active Trial License و وارد کردن ایمیل می توانید از آنتی ویروس به مدت 30 روز به صورت رایگان استفاده کنید . .

Eset-Nod32-1

1. بعد از فعال کردن آنتی ویروس همانطور که مشاهده می کنید صفحه اصلی نمایش داده می شود .

Eset-Nod32-2

2. در صورتیکه لایسنس آنتی ویروس به درستی وارد شده باشد گزینه Parental control : active می شود . 
برای اینکه مطمئن شوید سیستم ویروس ندارد می توانید پایین صفحه بر روی گزینه Run Smart scan کلیک کنید تا عملیات اسکن سیستم همانند تصویر زیر شروع شود

Eset-Nod32-3

Eset-Nod32-4

3. در قسمت Computer Scan  چند گزینه برای اسکن کردن کامپیوتر وجود دارد . 
با انتخاب گزینه Smart Scan تمام قسمت های مختلف سیستم مورد بررسی قرار می گیرد . 
اگر بخواهید فقط یک قسمت خاص مورد اسکن قرار بگیرد از گزینه Custome scan استفاده می شود . کافیست گزینه های مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر رویScan کلیک کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد  .

Eset-Nod32-5

Eset-Nod32-6

4.  در قسمت Update آخرین بروز رسانی آنتی ویروس نمایش داده می شود . در صورتیکه بخواهید لایسنس آنتی ویروس را مورد بررسی قرار بدهید می توانید از گزینه Active License استفاده کنید که در تصویر زیر بافلش قرمز مشخص شده است .

Eset-Nod32-7

5. در قسمت Setup می توانید گزینه هایی  که نمی خواهید در هنگام جستجو مورد اسکن و بررسی قرار بگیرد را غیر فعال کنید ولی این کار پیشنهاد نمی شود چون ممکن است سیستم ویروسی شود .

Eset-Nod32-8

6. در قسمت Toolsابزارهای زیادی وجود دارد .Scheduler یکی از این ابزارها می باشد که می توانید آنتی ویروس را طوری تنظیم کنید که هنگامیکه سیستم روشن می شود ، پارتیشن ها را مورد بررسی قرار بدهد. در این قسمت تنظیمات دیگری هم وجود دارد که به صورت پیش فرض فعال هستند ولی برای درک بهتر من یکی از این وظایف را با تصاویری که آماده کرده ام توضیح میدهم .

Eset-Nod32-9

Eset-Nod32-10

Eset-Nod32-11

Eset-Nod32-12

Eset-Nod32-13

Eset-Nod32-14

7. یکی دیگر از ابزارها زیر مجموعه Tools گزینه Quarantine می باشد . تا به حال شده در هنگام دانلود کرک یک نرم افزار ، آنتی ویروس کرک را پاک کرده باشد . در این هنگام باید وارد Quarantine شوید و روی فایل دانلود شده کلیک راست و گزینه Restore را انتخاب تا فایل دانلود شده به محل دانلود بازگردانده شود . (به تصاویر زیر دقت کنید)

Eset-Nod32-15

Eset-Nod32-16

سعی کنید کمتر از آبدیت آفلاین استفاده کنید و اگر دسترسی به اینترنت دارید هر چند روز یکبار اجازه بدهید نرم افزار آبدیت شود ، بدلیل اینکه بارها دیده ام که سیستم هایی که از آبدیت آفلاین استفاده کرده بودند ویروسی شده و کاربر هیچ اطلاعی نداشته است .

۱۸
مهر

در کتاب کاروفناوری نهم با نرم افزارInteractive Physics  آشنا می شویم

Interactive Physics

یک نرم افزار بسیار عالی برای اجرای آزمایش های فیزیک است . البته این مقاله معرفی کاملی برای این نرم افزار نیست و فقط برای آشنایی شما با این نرم افزار نوشته شده .شما می توانید مشخصه های مهم یک محل را تنظیم کنید و آزمایش خود را در آن انجام دهید . به عنوان مثال می خواهید بدانید که حد اکثر برد یک موشک با سرعتی مشخص در زمین چقدر است و با چه زاویه ای پرتاب کیم تا برد بیشتری داشته باشد : ما گرانش زمین ، فشار هوا و دیگر مشخصات منطقه و مشخصات موشک از قبیل وزن و … را می دهیم و آزمایش را انجام می دهیم .

ایجاد اشکال مختلف : 
با باز کردن نرم افزار در سمت چپ آن بخشی را می بینید که میتوانید به وسیله اجزای این بخش عناصر مختلف آزمایش خود را ایجاد کنید : مربع ، مستطیل ، دایره و …

یک عنصر هم به شکل چنگک وجود دارد که با قرار دادن آن روی هر یک از عناصر آن ها را ثابت نگاه می دارد و از افتادن آن ها جلو گیری می کند .

برای ثابت نگاه داشتن یا برای پیچ کردن دو قطعه به هم یا به صفحه پس زمینه هم می توانید از ابزار های این قسمت استفاده کنید .

یک عنصر ایجاد کند (یک مستطیل) . آن را با چنگک روی صفحه قرار دهید تا از سقوط آن جلو گیری شود . از این عنصر (مستطیل) به عنوان زمین استفاده خواهیم کرد .
حال یک عنصر دیگر (مثلا دایره) بالا تر از سطح زمین ایجاد کنید . حالا دکمه  را بزنید . می بینید که دایره می افتد .  را بزنید .

Peroperties :
هر جسم خاصیت های مشخصی دارد ، با این نرم افزار می توانید خواص مختلف یک عنصر را تعیین کنید . برای این کار روی عنصر مورد نظر دو بار کلیک کنید یا Ctrl+I را بفشارید . پنجره ای به شکل زیر باز می شود .

برای تعیین میزان سرعت و جهت آن میتوانید روی دایره کوچک وسط شئ (مرکز ثقل) کلیک کند و همان صور که ماوس را پائین نگه داشته اید ، مسیر سرعت را بکشید .

Appearance :
برای تغییر مشخصات ظاهری مانند رنگ ، نام و غیره می توانید از پنجره ی Appearance با فشار دادن کلید های Ctrl+J استفاده کنید .

Geometry :
اگر می خواهید خواص هندسی (Geometry) یک عنصر را تغییر دهید ، کلید های Ctrl+K را فشار دهید . در این پنجره می توانید مرکز ثقل یک عنصر را تغییر دهید (برای این کار در قسمت COM از حالت auto خارج کنید و در دو جعبه متن روبروی آن مختصات مرکز ثقل آن را نسبت به مرکز ثقل فعلی ،auto، بنویسید ) . همچنین در پایین قسمت COM می توانید اندازه عنصر را تغییر دهید اما این قسمت در عناصر مختلف متفاوت است . مثلا در دایره فقط شعاع را می دهید ، در مستطیل طول و عرض و … . در بالای پنجره مساحت را به متر مربع می نویسد مثلا : Area 5.309 m^2 .

حالا دو تا دایره ایجاد کنید ، با وزن های مختلف . حالا Run را بزنید . می بینید که هر دو دایره همزمان به زمین می رسند . علت آن است که در این محیط گرنش وجود دارد اما فشار هوا وجود ندارد . برای ایجاد فشار هوا ، از منوی World ، Resistance را انتخاب کنید و در پنجره باز شده Low speed را . در جعبه متن هم ۵٫۰۰۰ را تایپ کنید . حالا Ok را بزنید و نتیجه کار را ببینید . جسم سنگین تر زودتر به زمین می رسد .

Gravity:
برای دسترسی به این بخش از منوی World ، Gravity را انتخاب کنید . در این بخش می توانید جاذبه این دنیای مجازی را مشخص کنید . در حالت None هیچ جاذبه ای وجود ندارد و حرکت در صورتی ممکن خواهد بود که جسم دارای سرعتی باشد . در حالت Vertical جاذبه عمودی است و در قسمت planetary می توانید جاذبه ی جهانی را شبیه سازی کنید .

Electrosttic :
برای دسترسی به این بخش از منوی World ، Electrosttic را انتخاب کنید . در پنجره باز شده می توانید مشخص کنید که خاصیت الکترواستاتیکی وجود داشته باشد یا خیر ، در حالت پیش فرض وجود ندارد

۱۸
مهر

پروژه پودمان کاربا فلز کاروفناوری هشتم

پروژه ساخت جاکبریتی فلزی

دوستان در تصاویر زیر نقشه ساخت  جا کبریتی ساده فلزی را که با ورق فلزی ساخته شده است را از نماهای مختلف ملاحظه می نمایید امید است شما طرح ها و مدل های بهتر را بسازید.

نمونه پروژه کاروفناوری پروژه ساخت جاکبریتی فلزی پودمان کاربا فلز کاروفناوری هشتم

نمونه پروژه کاروفناوری پروژه ساخت جاکبریتی فلزی پودمان کاربا فلز کاروفناوری هشتم

نمونه پروژه کاروفناوری پروژه ساخت جاکبریتی فلزی پودمان کاربا فلز کاروفناوری هشتم


۱۸
مهر

آموزش کامپیوتر - آموزش رایانه

فرق بین ویروس،تروجان و کرم چیست؟

اساساً تمامی این موارد تحت گروه کلی ویروس ها قرار می گیرند. با این حال تفاوت های کمی هم بین این سه مورد وجود دارد.

 

ویروس:یک ویروس از لحاظ فنی(با چسبیدن یا وارد شدن به فایل ) فایل دیگری را آلوده می کند. آنها معمولاً فایل های برنامه یا مدارک office را آلوده می کنند. از این طریق آنها تکثیر می شوند و خسارت وارد می کنند. ویروس ها بر خلاف کرم ها به تنهایی عمل نمی کنند.

کرم:تقریباً با « ویروس واقعی »یکی هستند. به جز اینکه کرم ها می توانند به تنهایی به فعالیت خود ادامه دهند و به طور کلی سایر فایل ها را نیز آلوده نمی کنند (ولی جایگزین فایل می شوند). کرم هامعمولا” با استفاده از ایمیل، شبکه،دیسک یا …. خود را کپی می کنند. بار دیگر باید گفت که کرم هاخیلی شبیه ویروس ها هستند و خسارت های مشابهی را نیز به وجود می آورند.وبطور کلی باعث افزایش حجم درایوها وهارد رایانه ونهایتاً باعث کندی سیستم می شوند

 

اسب های تروا:این برنامه خودش را تکثیر نمی کند اما به کامپیوتر کاربر آسیب می رساند. در این برنامهکاربران هستند که باعث انتشار و اجرای اسب های تروا می شوند. اسب های تروا خود را ایمیل نمی کنند. اسب های تروا شبیه یک برنامه بی ضرر چون محافظ صفحه نمایش یا لطیفه هستند و به این طریق منتشر می شوند.


۱۸
مهر

ترفندویندوز

 

کامپیوتر شما از چه زمانی روشن بوده است؟

با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی می کنیم می توانید به راحتی و با تایپ یک دستور بفهمید که از مدت زمان روشن بودن کامپیوتر شما چه مدت گذشته است.

برای این کار:

از Start به Run بروید و در Run تایپ کنید cmd .در پنجره باز شده

دستور net statistics workstation را تایپ کنید.خواهید دید که متونی ظاهر میگردد. در بالاترین قسمت و در مقابل Statistics since می توانید زمان و تاریخ روشن شدن سیستم را ببینید.


۱۸
مهر

معرفی نرم افزار های مجموعه ی آفیس 2010

Microsoft Office Professional 2010

suherfe.blogfa.com   suherfe.blogfa.com

بعد از نصب مجموعه نرم افزار Office 2010 نرم افزارهای مختلفی در منوی آن نصب و ظاهر می شوند که شرح مختصری از کاربرد این برنامه ها را در متون زیر می توانید مشاهده کنید.

Microsoft Access 2010 : برنامه ای است برای ساخت بانک های اطلاعاتی مختلف با توانایی مدیریت بر داده ها و تهیه گزارش و به اشتراک گذاری گزارشات.

Microsoft Excel 2010 : نرم افزار حرفه ای برای رسم نمودار - جدول - تهیه لیست - رسم نمودار - حسابداری - عملیات ریاضی و..............

Microsoft InfoPath Designer 2010 : ابزاری است برای جمع آوری - ساخت - مدیریت اطلاعات و داده ها و طراحی فرم های اطلاعاتی

Microsoft OneNote 2010 : نرم افزاری است برای جمع آوری ، سازماندهی ، جستجوی اطلاعات و اشتراک گذاری آنها

Microsoft Outlook 2010 : برنامه ای حرفه ای برای کار روی ایمیل ها دریافت و ارسال نامه الکترونیکی و نگهداری و دسته بندی آنها

Microsoft PowerPoint 2010 : نرم افزار معروف ساخت برنامه های آموزشی - اسلاید - ارائه مطلب به همراه فیلم و صدا و هر نوع عکس

Microsoft Publisher 2010 : برنامه ای برای ساخت بروشور - روزنامه دیواری - مجله - کارت تجاری - کارت ویزیت وانواع کارت های دیگر با قابلیت اشتراک گذاری

Microsoft SharePoint Workspace 2010 : برنامه ای است برای مدیریت فایل ها و اسناد، تعاملات تیمی، شبکه های اجتماعی، اکسترانت، وب سایت ها، جستجوی سازمانی و هوش تجاری می‌باشد. علاوه بر این شیرپوینت قابلیت یکپارچه سازی سیستمها، یکپارچه سازی فرآیندها و اتوماسیون گردش کارها را فراهم می‌کند.

Microsoft Word 2010 : قویترین نرم افزار تایپ ، ایجاد و ویرایش متون جهت انتشار و اشتراک گذاری

۱۶
مهر

کار کلاسی صفحه 14 کاروفناوری نهم پودمان ترسیم با رایانه

سوال : در گروه خود بحث کنید که آیندهٔ فناوری ترسیم و طراحی با رایانه چگونه خواهد شد؟

 سپس نتایج را در کلاس ارائه دهید.

جواب : در جهان پیچیده و پیشرفته امروزی بیشتر طراحی ها و ترسیمات فنی مهندسی و سایر رشته ها ناگزیر باید با رایانه ها و نرم افزار های مختلف و تحت تخصص متخصصین مربوطه انجام شود تا دقت و سرعت و ظرافت ساخت و ساز رعایت شود.

http://suherfe.blogfa.com

طراحی و ترسیم با رایانه به علت مزایای بسیاری که دارد در آینده زیر بنا و شالوده ساخت و ساز و تولید تمام صنایع و هنرها را شامل خواهد شد به طوری که طراحی و ترسیم بدون رایانه بی معنا و نشدنی خواهد بود

مزایای طراحی و ترسیم با رایانه را در نمودار زیر می بینید

http://suherfe.blogfa.com

۱۶
مهر

شکال موجود در فلوچارت یک برنامه

فلوچارت دارای اشکال قراردادی است که در ادامه عملکرد هر یک از آن ها را بیان می کنیم.

شکل شروع

اولین شکلی که در هر فلوچارت مشاهده می شود شکل یک بیضی است که یک فلش از آن خارج شده است و داخل آن کلمه شروع نوشته شده است که بیانگر شروع عملیات می باشد، لازم به تذکر است که هر الگوریتمی فقط یک مرحله شروع دارد به همین دلیل در ابتدای فلوچارت یک شکل بیضی شروع دیده می شود.

http://suherfe.blogfa.com

شکل پایان

آخرین شکل موجود در هر فلوچارت، مربوط به پایان عملیات است که آن مرحله را نیز با شکل بیضی نشان می دهند که یک فلش وارد آن شده است و در آن کلمه پایان نوشته می شود.

http://suherfe.blogfa.com

خطوط رابطه

خطوط رابطه که به شکل یک پاره خط جهت دار نشان داده می شوند مراحل اصلی عملیات را به یکدیگر ارتباط می دهند و اگر در یک مرحله از عملیات قرار بگیرید، پس از اجرای آن مرحله، با دیدن این شکل باید مرحله بعدی را دنبال کنید.

شکل ورودی

برای نمایش عملیات مربوط به گرفتن مقادیر و داده ها به عنوان ورودی از شکل متوازی الاضلاع استفاده می شود،این شکل نشان دهنده ورود داده ها به کامپیوتر می باشد.

http://suherfe.blogfa.com

 شکل مقدار دهی اولیه

گاهی لازم می شود در متغیری مقدار اولیه ای را جایگزین کنیم، همانطور که می دانید به چنین عملی عمل انتساب یا جایگزینی گفته می شود. برای مثال، x   3 به معنی انتساب عدد 3 به متغیر x است، برای نمایش عملیات انتساب یا جایگزینی از شکل مستطیل استفاده می شود.

http://suherfe.blogfa.com

از شکل مستطیل برای کلیه عملیات محاسبانی استفاده می شود، به این نمونه ها توجه کنید.

http://suherfe.blogfa.com

شکل تصمیم گیری

از شکل لوزی برای عملیات تصمیم گیری و یا جملات شرطی استفاده می شود، توجه داشته باشید که تصمیم گیری ها بر اساس نتایج حاصل از اعمال مقایسه ای و برقرار بودن یا نبودن شرطی اتخاذ می گردد

به نمونه زیر توجه نمایید.

http://suherfe.blogfa.com

همانگونه که در شکل فوق ملاحظه می کنید به یک لوزی یک فلش وارد می شود ولی 2 الی 3 فلش، بنا بهشرط داخل آن می تواند از آن خارج شود.

شکل خروجی

برای دستورهای خروجی و یا چاپ نتایج از اشکال زیر استفاده می شود.

http://suherfe.blogfa.com


۱۶
مهر

مطالب کمک آموزشی پودمان الگوریتم کاروفناوری نهم

الگوریتم چیست؟

الگوریتم روشی گام به گام برای حل مسئله است. به هر دستورالعملی که مراحل انجام دادن کاری را با زبانی دقیق و با جزئیات کافی بیان نماید، به طوری که ترتیب مراحل و شرط خاتمۀ عملیات در آن کاملاًمشخص شده باشد، "الگوریتم" گویند.

برای حل هر مسئله فرد باید بتواند:

1 مسئله را به طور شفاف شرح دهد.
2 در صورت نیاز، مسئله را به چند مسئله کوچکتر تقسیم کند.
3 برای هر زیرمسئله راه حل مرحله به مرحله ایجاد کند.

http://suherfe.blogfa.com

ویژگی های الگوریتم

استفاده از زبان ساده، دقیق و قابل فهم: این ویژگی سبب می شود تا در انجام دستورالعمل ها همواره یک برداشت یکسان حاصل شود، در غیر این صورت برداشت های متفاوت سبب خواهد شد تا دستورالعمل ها نتایج متفاوتی را به وجود آورند. زبان الگوریتم نیز می تواند یکی از زبان های گفتاری و نوشتاری مانند فارسی، انگلیسی و ... باشد.

استفاده از جزئیات کافی: این ویژگی سبب می شود تا دستورالعمل ها به طور کامل اجرا شوند. وجود موارد نامشخص یا ارائه دستورالعمل ها به صورت کلی و مبهم سبب مخدوش شدن نتایج خواهد شد.

ترتیب انجام دستورالعمل ها: یکی از ویژگی های مهم یک الگوریتم است؛ اگر این کار به درستی انجام نشود، پیش بینی نتیجه کار مشخص نخواهد بود. در یک الگوریتم ترتیب انجام عملیات با استفاده از شماره گذاری دستورالعمل ها از بالا به پایین انجام می شود که البته در صورت نیاز می توان ترتیب اجرای دستورالعمل ها را نیز تغییر داد.

شروع و پایان الگوریتم: در یک الگوریتم باید شروع دستورالعمل ها مشخص باشد. هر الگوریتم یک نقطه شروع دارد که به عنوان اولین دستورالعمل از آن استفاده می شود، به علاوه پایان الگوریتم نیز باید تعیین شود. به هر حال الگوریتم باید در زمانی دلخواه و تحت شرایطی یا شرایط داده شده خاتمه پذیرد. یک الگوریتم می تواند بیش از یک نقطه پایان داشته باشد.

http://suherfe.blogfa.com

نکته: اگر در حل مسائل سه عامل اصلی را به دقت مشخص کنید، طراحی یک الگوریتم کار زیاد دشواری نخواهد بود. اگر مقادیر معلوم، خواسته های مساله، فرمولها و روابط ریاضی و منطقی بین آنها را به درستی تعیین کنید، نوشتن الگوریتم های مختلف آسانتر خواهد شد.


جامع بودن: الگوریتم باید به شکلی طراحی شود که با توجه به صورت مساله و مفروضات آن در تمام حالتها از جمله حالت های خاص یا داده های ورودی متفاوت نتایج مناسب و صحیحی را ایجاد کند و بهتر است در یک الگوریتم از دستورات اضافه که سبب افزایش حجم الگوریتم می شود خودداری نمایید چرا که این کار الگوریتم را شلوغ کرده و باعث سردرگمی می شود.

http://suherfe.blogfa.com

می توان الگوریتم را به یک ماشین تشبیه کرد که مقادیر معلوم را دریافت کرده، روی آنها محاسباتی را انجام می دهد و در پایان خواسته های مساله ( مجهولات ) را ارائه می دهد. شما هر روز از الگوریتم استفاده میکنید اما به صراحت در مورد گامهای الگوریتم به صورت جداگانه، فکر نمی کنید. مثلا راه اندازی اتومبیل، پوشیدن لباس یا دنبال کردن دستور پخت یک غذا همه با استفاده از یک الگوریتم که شامل چند مرحله کار است انجام می شود.

فکر الگوریتمی توانایی درک، اجرا، ارزیابی و ایجاد الگوریتم است. برای فکر کردن الگوریتمی، باید صبور و کوشا باشید تا بتوانید کار را مرحله به مرحله دنبال کنید و آن را نیمه کاره نگذارید.

دلایل اهمیت الگوریتم به شرح زیر است:

• الگوریتم "چگونگی" انجام یک کار خاص را بیان می کند.

• اگر یک الگوریتم به خوبی نوشته شود، می توان به جای یک مسئله، آن را برای انجام گروهی از مسائل استفاده کرد.

• وجود یک الگوریتم بدان معنی است که یک وظیفه به طور بالقوه می تواند خودکار باشد مثلا به طور خودکار به وسیله کامپیوتر انجام شود.

• وقتی الگوریتم کارها را به رباتها بدهید می توانید انسانها را از انجام کارهای تکراری، وقت گیر، خسته کننده یا خطرناک آزاد کنید.

• با خودکارکردن وظیفه ها می توانید کارهای جدید انجام دهید مانند دسترسی به صفحات وب از سراسر جهان در یک چشم به هم زدن.

اگر شما با تفکر دقیق مسئله های یک دامنه را به صورت الگوریتمیک حل کنید توانایی خود را در تجزیه تحلیل و حل مسائل در سایر حوزه ها بیشتر می کنید. الگوریتم یک مسئله را حل نمی کند بلکه شامل چند مرحله برای حل مسئله است که اگر به درستی اجرا شوند، راه حل مسئله را نتیجه می دهند.

شما به طور معمول با مفهوم الگوریتم آشنا هستید و از آن استفاده می کنید، به عنوان مثال وقتی هر روز به مدرسه می روید، اعمالی را به ترتیب و به صورت دقیق و کامل انجام می دهید یعنی ابتدا از خواب بیدار می شوید، دست و صورت خود را می شویید، صبحانه می خورید و سپس لباس مناسب به تن کرده و بعد از برداشتن وسایل و کتاب های مورد نیاز از خانه خارج می شوید؛ مسافتی را طی کرده و به کلاس خود می روید.

اگر هر یک از این اعمال را قبل و بعد از عمل دیگر انجام دهید، هدف مورد نظر که شکل درست به مدرسه رفتن است، انجام نمی شود.

http://suherfe.blogfa.com

می توان این مراحل را به شکل خلاصه و قابل فهم تری بیان کرد

• بیدار شدن از خواب
• شستن دست و صورت
• خوردن صبحانه
• پوشیدن لباس
• برداشتن کتاب های درسی و دفتر و قلم
• خروج از خانه
• رفتن به مدرسه و ورود به کلاس درس

همه شما روزانه اموری را انجام می دهید که از نظام خاصی پیروی می کنند، مانند روش مصرف داروها تا از بین رفتن کامل علائم بیماری، روش تهیه یک نوع غذای معین، چگونگی رفتن به محل کار، مطالعه موضوعی خاص و تهیه لوازم مورد نیاز روزانه. هر کدام از این امور با روش خاصی انجام می شوند. به نمونه ای از روش مصرف دارو توجه کنید:

تا از بین رفتن کامل علائم روزی سه بار، هر بار یک قاشق چایخوری از این دارو را در یک لیوان آب سرد حل کرده، قبل از غذا میل کنید.

این گونه روش انجام کار را الگوریتم گویند. الگوریتم که به معنی تشریح دقیق مراحل مختلف و نحوه انجام دادن کار به خصوصی است، از نام ابو جعفر محمد بن موسی الخوارزمی ریاضی دان و منجم ایرانی در قرن دوم هجری گرفته شده است.

برای بیشتر پی بردن به مفهوم الگوریتم مثالی را در نظر بگیرید: اگر بخواهید بین تعدادی عدد، بزرگترین آنها را پیدا کنید چگونه عمل می کنید؟ ممکن است پاسخ این باشد که: این کار بسیار ساده است و با نگاهی به مجموعه ای از اعداد می توان بزرگترین آنها را انتخاب کرد. اما این کار همیشه ممکن نیست زیرا اگر تعداد اعداد بسیار زیاد باشد این روش کارساز نخواهد بود.

احتمالا پاسخ این است که یک بار تمام اعداد را از ابتدا تا انتها بررسی می کنیم و در هر لحظه به خاطر می سپاریم که بزرگترین هر گاه به عددی بزرگتر از عددی که به خاطر سپرده ایم برخورد کردیم، آن را به جای عدد قبلی به خاطر می سپاریم و در غیر این صورت، بدون تغییر دادن عدد به خاطر سپرده شده، به بررسی خود ادامه .

این روش را می توان به صورت مجموعه ای از دستورالعمل های منظم بیان کرد.